De Dinitrol behandeling

Eerste fase:
Zorg ervoor dat de auto goed gedroogd is en op de brug staat, de bekleding daar waar nodig is gedemonteerd en de eventuele behandelgaatjes zijn geboord.
We gebruiken als eerste een dun goed kruipend roeststoppend anti-roestproduct in de holle delen. Behandel de inwendige delen die aan de buitenzijde zijn. Dus de deurplaat en niet het frame waarop de bekleding is gemonteerd. Ook de balken of balkjes en plaatverstevigingen die tegen de buitenplaat zitten gericht op de lasnaden en geroeste oppervlakken. Is het oppervlak stevig geroest spuit dan de volgende dag nog een dunne extra laag. Laat zoveel mogelijk deze ruimten open na het spuiten zodat de oplosmiddelen gemakkelijk kunnen ontsnappen. Let goed op dat niet op de raamsnor of het draaimechaniek wordt gespoten. Plak technisch gevoelige plaatsen eventueel eerst af. Als het product op elektrische bedrading komt is dit normaliter niet erg, maar natuurlijk kan(zacht) rubber (ruitenwisser bladen) aangetast worden, probeer het wel te voorkomen. Plaatsen waar een warmte element zit b.v. in de buurt van ruitenwissersproeiers is dit gevaarlijk. (o.a. Mercedes verstevigingsbalk van de motorklep waar de sproeierkoppen zitten) Let ook erg op sensoren.
Veel er in spuiten is niet goed, gericht spuiten is beter. Op vlakke delen een dunne laag spuiten die net niet gaat lopen. In een dun roeststoppend middel zit vaak maar 15 tot 20% vaste stoffen de rest zijn oplosmiddelen die wassen het net aangebrachte product weer van de plaat. Dit is ook de oorzaak van een dikke vette laag onder in een deur b.v.
De onderzijde wordt ook op deze wijze behandeld.
Extra aandacht geven in de achterwielkasten en de onderzijde van de dorpels daar waar twee of meer plaatdelen aan elkaar zijn gelast.
Wilt u aan de onderzijde dit soort plaatsen dichtkitten, spuit er dan altijd eerst de dunne kruipende vloeistof in. Een dikke coating of kit is geen anti-roestproduct er ontstaat zeker roest vorming onder en komt pas na een paar jaar tevoorschijn.
Het mooiste is de auto een nacht te laten uitdampen van de oplosmiddelen, de volgende dag is dan beter te zien waar het anti-roestproduct in de roest is getrokken. Oppervlak ziet er dan droog uit, deze plaatsen worden dan nogmaals behandeld.

Tweede fase:
Nadat de eerste roeststoppende laag is aangebracht komt de conserveringslaag.
Hiervoor gebruiken we een dikker product dat goed hecht op de eerste laag of zich er mee vermengd. Meestal is dit voor inwendig holle delen een wax product ( Dinitrol 1000) en de onderzijde een slijtvaste coating. ( Dinitrol sealant of metallic )
Hiermee behandelen we weer alle delen, maar nu wordt ook echt de hele plaat ingespoten. Niet aan de onderzijde daar waar de onderzijde coating komt. Wel natuurlijk in de holle delen aan de onderzijde.

Derde fase:
Nu wordt de zichtbare onderzijde bespoten met een onderzijde coating. Dit is bedoeld is om pekel, steenslag, en opspattend water te weerstaan.
Deze coating wordt op de juiste dikte aan de onderzijde aangebracht. In de wielkasten zonder binnen p.v.c. scherm en een strook aan de onderzijde daar waar de wielen veel steenslag veroorzaken moet de laag eens zo dik zijn.
Ook hier, let op waar je het product op spuit. zeker niet op handremkabels, uitlaat, hitteschilden e.d. Let ook op dat de veren niet ingespoten worden. Coating tussen de tussen de spiralen daar waar ze bijna tegen elkaar komen. Als de coating namelijk opdroogt kan je het effect krijgen dat deze gaat plakken en dit merkt u met het rijden, ook bladveren geven dit probleem.
Om een strakke afscheiding te maken met de onderzijde en zijkant, plak dan met b.v. schildersplakband op dorpelbalk op de ronding af.
Daarna de rubberpluggen en op de kopse kant van de dorpelbalk geboorde gaatjes dicht pluggen. Controleer of de afwaterings gaatjes open zijn en schuin naar achteren zijn gericht.
Alle afgedekte delen weer vrij maken, binnenschermen en andere dekplaten, wielen, bekleding e.d. weer monteren.
Voor de puntjes op de i behandel dan ook met een kwast de lasnaden van b.v. onderzijde van de deuren, motorklep, kofferklep e.d. met het dunne anti-roestmiddel. Dit product trekt dan in de lasnaden en als u dat later met een droge doek weer wegveegt ziet u het niet meer, maar is het toch redelijk beschermd.

Vierde fase:
Schoonmaken na de behandeling.
Dit kan uiteraard op de manier die u gemakkelijk vindt. Let wel op dat je niet teveel ontvetter gebruikt die in naden en kieren kan druipen, dit kan namelijk de zojuist aangebrachte anti-roestfilm wegspoelen.
De voorkeur is om toch een paar uur of een nacht de onderzijde coating te laten drogen. Probeer de eerste dag niet door los grind e.d. te rijden.