Biografie anti-roest

35 jaar ervaring

Onze ervaring: 35 jaar vechten tegen roest.
In 1973 zijn wij gestart met Dinitrol anti-roestbehandelingen. In 1948 liep Ir. Laurin met zijn Peugeot 304 tegen een roestprobleem op. Ir. Laurin werkte bij de Zweedse ANWB en ontdekte dat de problemen vooral ontstonden vanuit de holle ruimtes van zijn auto. Hij begon te experimenteren met o.a. afgewerkte motorolie, maar dit is niet goed omdat het op termijn zuur wordt. Hierna zocht hij een oud studiegenoot op, Hellge Person, die bij Astra werkte. Hellge kon hem wel helpen en gaf hem het product Dinitroortocresol
Het werkte perfect. Al snel kwam er een grote productielijn en een verkoopafdeling die het product onder de naam Dinitrol naar buiten bracht.

In 1968 ben ik voor mezelf gaan werken nadat ik eerst jaren bij mijn vader in het allround-garagebedrijf heb gewerkt.
Na veelvuldig bezoek van een Dinitrol vertegenwoordiger ben ik in 1973 gestart met Dinitrol anti-roest behandelingen. Al heel snel was het hiermee erg druk. Ook mijn eerste industriële order werd uitgevoerd, dit is wereldwijd bekend geworden. In 42 landen werd hierover geschreven.

Dinitrol schutzt WindmuhleThe Netherlands:
The owner of the windmill "Morningstar" was worried about obvious corrosion on the steel part of the wings. The mill which was bulit in 1870 was in very bad repair a few years ago. The present owner bought the mill from the municipality for the symbolic amount of Hfl. 1,- on the condition that he would restore it. The restoration has taken years, but the result is indeed astonishing. Where once stood a mill almost ready for demolition, now stands a mill which may be called a jewel for Aarlanderveen and its surroundings. Since there is a Dinitrol Station -owned by Jan van Egmond- very close by, the owner of the mill decided to ask for help of this Dinitrol specialist. The corrosion of the mill-wings measuring 12 meters each came from the inside. Mr. Jan van Egmond developed special nozzles in order that Dinitrol could protect the Morningstar against corrosion for years on end. Another Dutch rust problem was solved with Dinitrol.

Al snel bleek dat het bedrijf in Aarlanderveen te klein werd. Wij besloten een nieuw pand te bouwen in Alphen aan den Rijn. Dit is op 20 oktober 1978 door burgemeester Gallas van Alphen aan den Rijn geopend.

Het door onszelf ontworpen pand is zeer modern, zowel qua routing van de werkzaamheden als op milieugebied. Enkele wetenswaardigheden over dit pand. Door middel van sectiedeuren is de werkplaats in drie aparte werkplaatsen te verdelen. Hefvermogen van één hefbrug is 13.000 kg. Hierdoor kunnen wij de grootste campers, touringcars, vracht- en bestelauto's behandelen. Twee hefbruggen die geheel in de vloer wegzakken. Één tweekoloms hefbrug. Op drie plaatsen aansluiting voor mobiele drooginstallatie, chassisbalkreiniger en droger. Zeer goede afzuiging in de werkplaats. Diverse soorten endoscopen waaronder één endoscoop met videoscherm. Handvrije 24 volt halogeenverlichting. RSI voorkomend spuitgereedschap.
1979
Introductie van een tweede anti-roest systeem "Tuff-Kote-Dinol". Het is leuk te vermelden dat er toentertijd een landelijk onderzoek naar de kwaliteit van anti-roestbehandelingen is geweest uitgevoerd door o.a. de ANWB. Hierbij kwam "Tuff-Kote-Dinol" als "Getest de beste" uit de bus.
September 2003 kreeg ik tijdens een carrosserie inspectiedag van een bezoeker te horen dat 80% van de "Tuff-Kote Dinol" gekeurde auto's door ons waren behandeld.
Na lang aandringen van een klant zijn wij in 1983 gestart met het behandelen van waterballasttanks van zeeschepen, later ook van binnenvaartschepen. De extreme omstandigheden zijn enorm. Ik heb dan ook zeer veel ervaring opgedaan om tot een goed anti-roestsysteem te komen. Onder mijn directe verantwoordelijkheid of door mij geheel zelfstandig hebben we dan ook +/- 35 schepen behandeld, waaronder o.a. voor de marine de onderzeeër de ” H.M. de Zwaardvis" , voor Greenpeace de "Rainbow Warrior" en tevens veel containerschepen van 4.000 tot 26.000 m3 per schip.

Al dit werk heeft o.a. geresulteerd in een systeem en product voor conservering van waterballasttanks. Wij hebben hierop wereldwijde goedkeuring "approval" gekregen van "Lloyd Register" (certificaat No. MATS/2424/1) en "Buro Veritas" een product hiervan gebruiken wij nu ook voor de behandeling tegen roest van klassieke auto's. Nog een bijkomstigheid is dat mede door ons toedoen de gehele applicatie van waterballasttanks in Nederland is gewijzigd. Nu wordt er namelijk door middel van hoge druk met water van drinkwaterkwaliteit gereinigd i.p.v. met grit.
Intussen hebben wij o.a. veel kunstwerken behandeld, het is dus best mogelijk dat een staalconstructie die u op de weg tegenkomt (op een rotonde bijvoorbeeld) door ons inwendig is behandeld tegen roest.
Een Boeing 747 en 727 zijn ook gedeeltelijk door onze handen gegaan. Zelfs gebouwen onder monumentenzorg zijn door ons behandeld.

15 mei 2007 heb ik het bedrijf verkocht. Dat viel niet mee, van de een op de andere dag had je geen contact meer met je klanten en met het werk dat je altijd gedaan hebt. Het duurde dan ook wel bijna twee jaar voordat ik weer eens een blik in een autoblad wilde werpen. Maar goed, nu kan ik mijn kennis op deze site zetten zodat u er uw voordeel mee kunt doen. Als u vragen of opmerkingen heeft hoor ik ze graag.